חרדות, דכאונות ופעילות גופנית – מה הקשר ביניהם?

פעילות גופנית היא פעילות פיזית המופקת על ידי שרירי השלד, תוצאותיה הוצאת אנרגיה. הפעילות היום יומית של האדם מהווה פעילות גופנית, הליכה, עליה במדרגות, הרמת משאות, וכל תנועה בחיי היום יום. אך מעבר לכך יש אנשים העוסקים בפעילות גופנית במתכוון למטרות שונות כמו הנאה ופנאי, שיפור כושר גופני, שמירה על הבריאות, רכישת יכולת אתלטית ועוד. הפעילות הגופנית מסייעת בחילוף החומרים בגוף, והיא נמדדת על מספר מאפיינים כמו רמת האינטנסיביות, קבוצות השרירים הפועלות, משך הפעילות והמטרה שלה. בעת ביצוע פעילות גופנית כל מערכות הגוף מתגייסים ומשתתפים לרבות הקדשת מחשבה וריכוז.

יתרונו של עולם החינוך הגופני כאמצעי חינוכי נעוץ בעובדה שתכניו מהווים כר פורה ונרחב הן לחינוך לערכים אסתטיים והן לחינוך לערכי מוסר. מבחינת הערכים האסתטיים חינוך גופני מביא לטיפוח תחושת היופי הגופני-תנועתי, פיתוח יכולת להעריך טיבה של התנועה בהקשרי ספורטיביים ובהקשרי מחול, הפנמת תודעת חשיבות היציבה הגופנית והחן התנועתי. ומבחינת הערכים של התנהגות מוסרית חינוך גופני מביא להבנת חשיבות הכללים במשחקי הספורט, הבעת הסכמה מודעת לשמירה על כללי המשחק, הפנמת כללי המשחק, גילוי הבנה לרגשות הזולת ולצרכיו במשחק והיענות להם.

פעילות גופנית משפיעה על הפרשתם של חומרים המשפיעים על המוח כמו דופמין, סרוטונין, נוראפיניפרין ועוד, חומרים אלה מעורבים בין היתר בקביעת מצב הרוח, רמות האנרגיה, החרדה והיכולת להתרכז וללמוד. מחקרים שבדקו את השפעת הפעילות הגופנית על מצבם הנפשי של אנשים מצאו שגם פעילות מועטה במשך היום משפיעה על מצב הרוח. אך על מנת לשפר באופן משמעותי יש לבצע פעילות גופנית באופן קבוע ובמשך מספר פעמים בשבוע. מחקרים מצאו שפעילות גופנית קבועה, כמו ריצה, הליכה, ריקוד משחקי כדור וכל פעילות העובדת על הלב והריאה. מסייעת בשיפור תסמינים דיכאוניים, ומתמודדת עם דיכאון. מטפלים מעודדים מדוכאים לבחור בפעילות גופנית מועדפת עבורם או מהנה ולבצע אותה מספר פעמים על מנת לשפר באופן משמעותי את מצבם. פעילות גופנית מסייעת על שיפור המצב הנפשי של המתעמל, ומסייעת בשיפור המצב הפיזי עול ההתפתחות הפסיכולוגית והתפקוד החברתי.

במישור הבריאותי והפיזי נמצא שפעילות גופנית סדירה מסייעת לשיפור הבריאות הגופנית והנפשית ותורמת לשיפור איכות החיים. נמצא קשר חיובי בין פעילות גופנית לבין כושר גופני ותפקוד יומיומי בהיבטים פיזיים ופיזיולוגיים.  אימוץ אורח חיים בריא מסייע במניעת תחלואה וגורם לשינוי חיובי נפשי ומשפר את הדימוי העצמי והתפיסה העצמית. מחקרים שנערכו בקרב ילדים ובני נוער הראו שפעילות חינוך גופני שהחלה במסגרת הבית ספרית הובילה לתוצאות מועילות גם בתחום החברתי וחיזקה שיתוף פעולה ולכידות קבוצתית . תלמידים המבטאים תפיסות ועמדות חיוביות כלפי פעילות גופנית בשיעורי החינוך הגופני נוטים להשתתף בפעילות גופנית מחוץ לבית הספר.

השפעת הפעילות הגופנית נמצאה מועילה במצבים שונים של חרדה, כמו חרדת בחינות, חרדה חברתית, הפרעות פוסט טראומה. אנשים הסובלים מחרדה מתמדת מרגישים טוב יותר ורמות החרדה יורדת לאחר אימון. ורמות החרדה יורדות יותר כשמבצעים אימונים קבועים ותדירים. תלמידים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז מצליחים להתרכז בלימודים, להתמודד עם הקשיים שלהם ולהבין את החומר הלימודי טוב יותר בימים בהם מבצעים פעילות גופנית. התעמלות אירובית נמצאה כגורם המסייע נגד קשיי שינה ואינסומיה. פעילות גופנית יכולה לסייע בטווח רחב של מצבים נפשיים. היתרונות הנפשיים של הפעילות הגופנית שווים את המאמץ המושקע.

קיימות הנחיות שנותנים ארגונים שונים של בריאות הציבור, וגם ארגון הבריאות העולמי המגדירים כיצד לעסוק בספורט וכיצד לשלב אותו בחיי היום יום. בין היתר מומלץ על פעילות גופנית שנמשכת בסיכום כללי למשך 60 דקות ביום. אך בפועל המרחק בין בית הספר לבית אינו מאפשר הליכה או נסיעה באופניים, מחסור בשבילי הליכה בטוחים. נוסף על כך הסביבה הפיזית והחברתית משפיעות על ההתנהגות הספורטיבית בקרב בני נוער, למשפחה ולחברים יש השפעה, נמצא שככל שיש יותר חברים בני נוער מדווחים יותר על פעילות גופנית, וככל שהמשפחה מעודדת פעילות או משתתפת בה בני הנוער מבצעים יותר פעילות גופנית, ונמצא גם שילדים העוסקים בפעילות גופנית נמצאים בקשר טוב יותר עם המשפחה.

מאת: אוהד זייד

דילוג לתוכן
חברות שיווק וקידום